info

Kort om grunnreglene

Et av målene til Storskogmysteriene er å ha enkle grunnregler som får plass på én A4-side. Flere detaljer kan være relevant, særlig for nye fortellere, men de viktigste reglene skal være korte og konsise. På sikt er målet at denne siden enkelt kan printes ut.

Storskogmysteriene: Hurtigstart

Utstyr

Hver eventyrer/gruppe trenger:

Det kan være lurt å ha et karakterark foran seg når resten av reglene leses, og ferdige karakterark printet ut til første spilløkt.

Terningkast: «Rull to terninger»

I Storskog kastes terning for å avgjøre om noe lykkes eller ikke.

Vil en eventyrer lete etter skjulte spor i skogen? Rull to terninger.

Vil en eventyrer overtale vakten utenfor borgen? Rull to terninger.

Vil en eventyrer prøve å bryte opp en dør med makt? Rull to terninger.

Egenskapene på karakterarket (Styrke, snike, undersøke, overtale, overlevelse) er vanlige handlinger i spillet.

Flaks og uflaks

Alle eventyrere har noe de er ekstra flinke til, og noe de er mindre flinke til.

Fargelegg en av egenskapene på karakterarket grønn: Dette er en egenskap eventyren har Flaks i. Når det rulles to terninger i en egenskap med flaks må alle 1 rulles på nytt.

Fargelegg en av egenskapene på karakterarket rød: Dette er en egenskap eventyreren har Uflaks i. Når det rulles to terninger i en egenskap med uflaks må alle 6 rulles på nytt.

Startutstyr

Hver eventyrer/gruppe får velge seg en type startutstyr. Velg mellom tre-sverd, en bue, en slynge, eller en sprettert. Alle valg er like gode.

Skriv inn valget på forsiden av karakterarket, i en av hendene.

Velg et navn

Guttenavn

Medrik, Samrik, Damrik, Arnar, Hamun, Heldar, Vornan, Falur, Famrar, Arg, Ulfar, Aram, Adar, Grusk, Kurosh, Laudius, Neyman, Baral, Honsor, Makarius, Deimos, Giran.

Jentenavn

Yrsa, Dora, Freydis, Eilra, Eilina, Soraya, Kala, Zahiel, Junia, Fjola, Igrin, Yomara, Damrina, Leili, Delara, Shaarin, Markita, Naija, Cadme, Lyra, Yusil, Naria.

Etternavn

Sett sammen et navn med ett ord fra linje 1, og ett ord fra linje 2:
Linje 1: Ild, Jord, Luft, Vann, Is, Sol, Vind, Regn, Jern, Drage, Dyre.
Linje 2: temmer, former, venn, kriger, hvisker, danser, passer, hopper, kjempe, løper, stopper.

Eksempelnavn: Medrik Ildhopper, Yomara Regnformer, Grusk Solhvisker, Yrsa Jerndanser.

Kamp

Akkurat som ellers i Storskogmysteriene, løses kamp med to terninger: Rull to terninger for å angripe. For å treffe må eventyrerne få et høyere resultat enn monsterets Skjold, som ofte er en verdi mellom 5-9. Alle eventyrere starter med et skjold på 8.

Om en eventyrer tar skade i kamp krysses et hjerte bort på karakterarket. Om alle tre hjertene er krysset ut, kan ikke eventyreren gjøre noe mer i denne kampen. Alle får tilbake 1 hjerte etter en god natts søvn.