Hver eventyrer/gruppe trenger:
Det kan være lurt å ha et karakterark foran seg når resten av reglene leses, og ferdige karakterark printet ut til første spilløkt.
I Storskog kastes terning for å avgjøre om noe lykkes eller ikke.
Vil en eventyrer lete etter skjulte spor i skogen? Rull to terninger.
Vil en eventyrer overtale vakten utenfor borgen? Rull to terninger.
Vil en eventyrer prøve å bryte opp en dør med makt? Rull to terninger.
Egenskapene på karakterarket (Styrke, snike, undersøke, overtale, overlevelse) er vanlige handlinger i spillet.
Alle eventyrere har noe de er ekstra flinke til, og noe de er mindre flinke til.
Fargelegg en av egenskapene på karakterarket grønn: Dette er en egenskap eventyren har Flaks i. Når det rulles to terninger i en egenskap med flaks må alle 1 rulles på nytt.
Fargelegg en av egenskapene på karakterarket rød: Dette er en egenskap eventyreren har Uflaks i. Når det rulles to terninger i en egenskap med uflaks må alle 6 rulles på nytt.
Hver eventyrer/gruppe får velge seg en type startutstyr. Velg mellom tre-sverd, en bue, en slynge, eller en sprettert. Alle valg er like gode.
Skriv inn valget på forsiden av karakterarket, i en av hendene.
Medrik, Samrik, Damrik, Arnar, Hamun, Heldar, Vornan, Falur, Famrar, Arg, Ulfar, Aram, Adar, Grusk, Kurosh, Laudius, Neyman, Baral, Honsor, Makarius, Deimos, Giran.
Yrsa, Dora, Freydis, Eilra, Eilina, Soraya, Kala, Zahiel, Junia, Fjola, Igrin, Yomara, Damrina, Leili, Delara, Shaarin, Markita, Naija, Cadme, Lyra, Yusil, Naria.
Sett sammen et navn med ett ord fra linje 1, og ett ord fra linje 2:
Linje 1: Ild, Jord, Luft, Vann, Is, Sol, Vind, Regn, Jern, Drage, Dyre.
Linje 2: temmer, former, venn, kriger, hvisker, danser, passer, hopper, kjempe, løper, stopper.
Eksempelnavn: Medrik Ildhopper, Yomara Regnformer, Grusk Solhvisker, Yrsa Jerndanser.
Akkurat som ellers i Storskogmysteriene, løses kamp med to terninger: Rull to terninger for å angripe. For å treffe må eventyrerne få et høyere resultat enn monsterets Skjold, som ofte er en verdi mellom 5-9. Alle eventyrere starter med et skjold på 8.
Om en eventyrer tar skade i kamp krysses et hjerte bort på karakterarket. Om alle tre hjertene er krysset ut, kan ikke eventyreren gjøre noe mer i denne kampen. Alle får tilbake 1 hjerte etter en god natts søvn.